Tiktok Cash Diblokir Kominfo

Tiktok Cash Diblokir Kominfo
Tiktok Cash Diblokir Kominfo
Advertisements

Tiktok Cash Diblokir Kominfo – TikTok merupakan salah satu jenis aplikasi buatan negeri tirai bambu atau cina. Yang sekarang ini cukup banyak di gunakan dalam mengungah berbagai macam jenis video selain menggunakan layanan Youtube.

Setidaknya di layanan aplikasi TikTok para pengguna bisa menggunakan berbagai macam fitur yang kolektif, Mulai dari beragam jenis filter, beberapa hasil editan, beragam backsound dan lainnya.

Sehingga aplikasi yang bernama TikTok menjadi salah salah satu aplikasi yang cukup fenomenal. Dan sering di gunakan di beragam negara termasuk indonesia.

Berbicasa seputar tentang TikTok akhir-akhir ini jagat maya sedang di hebohkan dengan Tiktok Cash Diblokir Kominfo Yang sedang banyak di bahas di beragam platfrom media sosial

Nah oleh karena itu di dalam kesempatan rangkuman kali ini KepoWin akan membahas seputar Tiktok Cash Diblokir Kominfo secara singkat.

Nah mau tau papara penjelasan nya seperti apa ? Yuk simak pembahasan rangkuman kali ini sampai habis. Dan selamat membaca sobat KepoWin.

Kementerian Komunikasi dan Teknologi Maklumat secara rasmi menyekat laman web TikTok Cash dengan URL tiktokecash.com pada hari Rabu (10/2/2021). Perkara ini disahkan oleh Setiausaha Akhbar Kementerian Komunikasi dan Teknologi Maklumat Didi Birminghamingamadi. Cominfo telah menyekat laman web tiktokecash.com.

Harian KompasTekno Antara juga melaporkan bahawa pada hari Rabu (10/2/2021) media sosial Tiktok Cash sedang dalam proses disekat. Cominfo mengatakan alasan penyekat laman web dan rangkaian sosial adalah kerana mereka dipercayai melakukan “transaksi elektronik haram”.

Advertisements

Walaupun mempunyai nama yang serupa, TikTok Cash adalah platform yang berbeza dari media sosial TikTok. TikTok Cash menjanjikan hadiah wang tunai kepada penggunanya setelah menonton video di TikTok.

Malam Rabu, ketika KompasTekno cuba menghubungi tiktokecash.com, mereka segera diarahkan ke laman web Positive Kominfo.

“Maaf, akses ke situs ini dilarang karena Peraturan Menteri Komunikasi dan Teknologi Maklumat Nomor 19 tahun 2014 tentang Internet yang Sihat. Terima kasih atas pengertian anda,” tulis Cominfo.

Apa itu TikTok Cash?

Sebelum pemerintah akhirnya melarangnya, OJK bertindak pantas dengan mengesan TikTok Cash (Tiktokcash).

Platform ini menjanjikan wang setelah menonton video di TikTok. Secara khusus, Tiktokcash adalah laman web yang disyaki melakukan penipuan pelaburan. Pengguna hanya perlu melanggan akaun, seperti menonton video di TikTok.

Tangkapan skrin kemudian menunjukkan hasil tugasan untuk mendapatkan keuntungan dalam bentuk baki yang dimasukkan ke dalam akaun bank pengguna. Sebelum menggunakan platform, pengguna TikTok mesti membayar yuran keahlian terlebih dahulu.

Dikumpulkan dari Antara, Tiktokcash menawarkan pakej keahlian dalam bentuk “temp” dengan harga Rp. 89,000 dengan lapan hari tamat, CEO Rs. 49,999,000 dengan tempoh sah 365 hari.

Advertisements

Tidak berkaitan dengan TikTok, TikTok Indonesia sejak awal menyiarkan mesej media sosial ke Instagram untuk memberi amaran kepada penggunanya.

Instagram @tiktokofficialindonesia menulis pada hari Rabu (27/2/2021): “Laman web, rakan kongsi dan (Tiktokcash) acara tidak ada kaitan dengan TikTok.”

Lihat catatan Instagram ini yang disiarkan oleh TikTok ID rasmi (tiktokofficialindonesia). Mengenai larangan Tiktokcash, TikTok sekali lagi mengingatkan pengguna TikTok di Indonesia agar tidak membujuk mereka untuk mengirim wang kepada pengguna lain.

Pengarah Komunikasi TikTok Indonesia Kathryn Sisoyo memberi jaminan bahawa TikTok tidak akan meminta wang kepada penggunanya.

“Kami baru-baru ini mengetahui bahawa laman web bernama TikTok meminta pengguna wang. Ekaterina mengatakan laman web ini tidak berafiliasi dengan TikTok.

Akhir Kata

Nah itu dia pembahasan singkat yang sudah kami rangkum dalam artikel kali ini dengan pembahasan tema yaitu dengan judul Tiktok Cash Diblokir Kominfo

Jika kalian suka dengan rangkuman kami yang sudah kami tampilkan dalam ulasan kali ini. Maka kalian boleh menyebarkan artikel ini ke berbagai macam jenis akun media sosial anda.

Mulai dari aplikasi whatsapp, aplikasi telegram, aplikasi facebook, dan beragam jenis aplikasi media sosial lainnya bisa kalian manfaatkan. Untuk menyebarkan artikel kali ini.

Ya Semoga rangkuman kali ini bisa bermanfaat untuk kalian semua dalam pembahsan singkat. Dan sampai jumpa di episode rangkuman atau artikel berikutnya Salam hangat dari Tim KepoWin

Advertisements

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan.